1. Home
  2. Nieuws
  3. Nieuwbouw distributiecentrum Berryworld
Nieuw zacht fruit DC Berryworld voldoet aan duurzaamheidsnorm BREEAM-outstanding
  • 16.000 m2 vloeroppervlakte
  • Overzichtelijk en efficiënt
  • Uitgekiende routing

Nieuwbouw distributiecentrum Berryworld

Wie langs de Plukmadese Polder ten noorden van de A59 rijdt, zag de afgelopen maanden de contouren ontwaren van het nieuwe distributiecentrum van BerryWorld. Eind juli staat de oplevering gepland van het pand met een vloeroppervlakte van 16.000 m2, waar vanaf september de aardbeien, bramen, blauwe bessen en frambozen worden verpakt. "De nieuwbouw komt als geroepen", vertelt directeur Wil Beekers.

"Tweeënhalf jaar terug hebben we door capaciteitstekort al de keuze voor nieuwbouw gemaakt. Helaas liep de nieuwbouw vergunningstechnisch vertraging op, waardoor we dit voorjaar ons zachtfruit op maar liefst drie locaties moesten opslaan. Met de nieuwbouw krijgen we alle handel weer onder één dak. Dat is beter, overzichtelijker en efficiënter."

"Als het nieuwe pand deze zomer is vrijgegeven, zullen we direct een tweetal lijnen installeren. Die hopen we met twee weken operationeel te hebben. Tussendoor draaien we nog door op onze huidige vestiging. We verwachten zeker een maand nodig te hebben om alle verpakkingslijnen operationeel te hebben op de nieuwe locatie. Die verhuizing in het seizoen is weliswaar niet ideaal, maar de tijden dat we in het jaar geen aanbod hadden, liggen al ver achter ons", aldus Wil.

Insteek bij de bouw was om dankzij een uitgekiende routing een goede productflow te genereren, waarbij het product onder de meest ideale omstandigheden wordt verwerkt. "Met uitzondering van de fustruimte is het hele pand geconditioneerd. Het fruit komt perfect op de juiste temperatuur binnen, waarna de kwaliteitscontroles op elk gewenst moment kunnen plaatsvinden. Vanuit daar gaat het fruit gekoeld naar de klaarzetruimtes binnen het pakstation. Dankzij hermetisch afsluitbare step-in dockshelters blijft de kou te allen tijde binnen." 

BREEAM-Outstanding 

Dat we de nieuwbouw zo duurzaam mogelijk willen realiseren, is voor ons een vanzelfsprekendheid. We hebben ervoor gekozen om te bouwen volgens de duurzaamheidsnorm BREEAM-Outstanding. Het meest aansprekend is wellicht dat het gebouw gasloos wordt. Met zonnepanelen op het dak wordt de benodigde elektriciteit opgewekt. Dit is een zeer belangrijk element gezien de functie van dit gebouw. Het gaat om koeling versus zomerzon. In de zomer hebben we immers veel koeling nodig, maar dan is er ook veel zon en dus veel elektriciteitsopwekking, waarmee we dus optimaal in koelvraag kunnen voorzien. Voor ruimteverwarming wordt de restwarmte van de koelinstallatie gebruikt. Hierdoor kan het gebouw gasloos functioneren", vertelt Wil.

De nieuwe kantoorruimte is grotendeels gevestigd boven de laaddocks. Op kantoor werken er momenteel 35 mensen bij BerryWorld. In het pakstation zijn vijftien mensen in vaste dienst en daar omheen zit een flexibele schil die in het hoogseizoen wel bestaat uit 200 medewerkers. Wil verwacht dat het zacht fruit altijd wel de corebusiness van BerryWorld zal blijven. "We hebben dit DC ook puur voor het zachtfruit opgezet en anticiperen daarmee op de groei bij onze Europese klanten. Onze functie wordt naast de teelt steeds meer het faciliteren van de volumestroom, waarbij we met onze klanten lange termijn productieplanning en forecast afstemmen op marketingplannen.

Vitamineboost

"We hebben een brede klantenkring, waarbij de verhouding tussen groothandel/foodservice en retail ongeveer 30/70% is. Dit voorjaar daalde de afzet richting de foodservice-klanten door de Corona-uitbraak, maar de retail heeft gelukkig dat omzetverlies erg goed opgevangen. Na twee, drie weken had de markt een nieuwe balans gevonden en zagen we dat de consument na de sinaasappelen met name aardbeien kocht voor haar vitamineboost. Ik heb er goede hoop op dat we die vraag dit zomerseizoen vast kunnen houden. Wel houd ik er rekening mee dat als de economische gevolgen van deze uitbraak echt gaan landen, we alle zeilen moeten bijzetten om het zachtfruit in het dagelijkse consumptiepakket te houden", vertelt Wil.

Het volume fruit bij BerryWorld in Nederland bestaat naast de aanvoer van de eigen productie uit de stromen van de Nederlandse telers die voor 100% aan BerryWorld zijn gecommitteerd en het importfruit dat jaarrond door BerryWorld wordt gedistribueerd.  "Aardbeien, frambozen, blauwe bessen en bramen zijn onze hoofdproducten. Daarnaast hebben we al jaren enkele specialiteiten als ananasaardbeien, framboosaardbeien en bubbleberries in ons assortiment. Dit blijven echter niche-producten. Deze specialties gaan voor 90% richting foodservice, dus hadden het de afgelopen maanden bijzonder lastig. Gelukkig hebben enkele retailklanten deze producten doorgetrokken om de afzet te garanderen", vertelt Wil.

Professionaliseringsslag

Het totale Nederlandse zachtfruitareaal van het bedrijf bedraagt ongeveer 250 hectare. "De vollegrondsteelt wordt langzaam uitgefaseerd en vervangen door stellingteelt en tunnelkassen. Ook de kasteelt groeit jaarlijks gestaag, maar hierbij verwacht ik dat de grootste groei wel is geweest, omdat de grens op den duur ook in het buitenland is bereikt. Door teelttechnische ontwikkelingen in met name Duitsland, Scandinavië en het VK zien we dat deze afzetmarkten steeds vroeger hun eigen lokale teelt hebben. Hierdoor zien we in de periode juni en de maanden daarna minder afzetmogelijkheden richting die landen." 

Plasticreductie staat bij de klanten van BerryWorld onverminderd hoog in het vaandel. "Daar hebben we veel slagen in gemaakt. We kijken goed wat de klanten willen, ook al vereisen ogenschijnlijk eenvoudig te implementeren wijzigingen in het verpakkingsproces, met bijvoorbeeld gerecycled materiaal, soms meer hoofdbrekens dan je vooraf bedenkt. Dikwijls kom je toch voor verrassingen te staan, wat niet wegneemt dat we telkens weer de uitdaging aangaan om zo tot de meest optimale oplossing te komen", aldus Wil. ,,Automatisering heeft bij de totstandkoming van de nieuwbouw altijd centraal gestaan en ook in de toekomst zal dit zeker het geval blijven."

 

Bron: www.agf.nl

Wij werken voor

Vergeer
Boermarke
Lau van Haren
Diverspack
Movianto
Picnic
Euroma
Schoonderwoerd
Mooijer-Volendam
DHL
Ekro
Esro
Vepo cheese
Mulder
New forrest
Padifood
Redefine Meat
UPS
Grolleman
Kaaspack
Hanos
Scherpenhuizen
Van Loon vlees
Vice Versa
Intermezzo
VHC
Go tan
Beyond meat
Kotra
Oriental
Poiesz
Coenen transport
Urker Zalmhuys
Fix Fisch
Wolter Koops
Muller
Brocacef
Rode vis
Van Rooi meat
Henri
Kramers
Huuskes
Jumbo
Meatfriends
Mola
Gepo
Uitgekookt
VTS
Dayseaday
Hekos
Verstegen
Baarssen
Froster
Hessing
Daelmans
De Menken keuken